Forse CO2 reductie door het rijden op Neste MY Renewable Diesel™

Schavemaker Logistics & Transport zet in op duurzame diesel

Logistiek dienstverlener Schavemaker begon eind 2022 met het rijden op Neste MY Renewable Diesel™(HVO100), een volledig hernieuwbare en duurzame diesel. Maar liefst 45 kieptrailers rijden sindsdien vijf dagen in de week op deze brandstof, waardoor het bedrijf al meer dan 3,1 miljoen ton CO2-uitstoot heeft gereduceerd.

Schavemaker begon als klein familiebedrijf in Assendelft. Wat in 1967 begon met één auto, is inmiddels uitgegroeid tot een groot logistiek dienstverlener in vijf landen en met meerdere vestigingen in Europa. Wim Schaap is Branche Manager Transport voor de vestiging in Beverwijk: “Ik ben al 32 jaar werkzaam bij Schavemaker en het is mooi om te zien hoe snel de techniek verandert. En of je nu een jong bedrijf bent of al een tijd bestaat, we moeten allemaal naar de toekomst kijken en ons steentje bijdragen.”

“Ik ben al 32 jaar werkzaam bij Schavemaker en het is mooi om te zien hoe snel de techniek verandert. En of je nu een jong bedrijf bent of al een tijd bestaat, we moeten allemaal naar de toekomst kijken en ons steentje bijdragen.”

Verduurzaming

Wim vertelt hoe het plan ontstond om hun trucks op duurzame brandstof te laten rijden: “We waren al bezig om onze operatie te verduurzamen, daar moeten we namelijk allemaal aan bijdragen. Zo hadden we al twee elektrische trucks in ons wagenpark. Dus toen onze opdrachtgever Tata Steel vroeg of we met onze trucks op duurzame diesel konden gaan rijden voor hun ritten, paste dat heel goed in onze eigen plannen.” Vijf dagen per week rijden er een 60-tal trucks van het transportbedrijf voor het vervoeren van diverse staalproducten. Van die wagens is het merendeel van Schavemaker zelf. Het bedrijf besloot om eind 2022 maar liefst 45 kieptrailers in één keer over te zetten op Neste MY Renewable Diesel™.

 

 

 

Geen zwarte rookpluimen meer

“De overstap van fossiele diesel naar bio brandstof is heel soepel gegaan. De relatie met GP Groot bestond al, dus het was een logische stap om bij hen aan te kloppen voor ons plan. We hebben bij de leveranciers van onze trucks informatie ingewonnen of het mogelijk was om over te gaan op bio brandstof. In tegenstelling tot het overgaan op elektrische wagens, hoef je voor rijden op bio brandstof de wagens niet aan te passen en dat is een groot voordeel. Inmiddels hebben we een vol jaar gereden op Neste MY en daarmee zo’n 3,1 miljoen ton CO2 gereduceerd. En dat geeft je toch een goed gevoel.” Niet alleen het bedrijf is trots op deze cijfers, ook de chauffeurs zijn positief over de omschakeling. “Chauffeurs zeggen dat de wagens veel rustiger lopen. Maar wat ook fijn is, is dat als ze ergens binnen in een fabriekshal moeten laden en lossen, niemand meer last heeft van zwarte rookpluimen. En dat geeft de chauffeurs dan ook een goed gevoel”, vertelt Wim.

Probleemloze ritten en leveringen

Hoewel de allermooiste oplossing elektrisch rijden zou zijn, ligt dat nog niet binnen het bereik voor het ambitieuze Schavemaker. Letterlijk en figuurlijk, zo legt Wim uit: “Onze leveranciers voor schrootijzer zitten in Duitsland, dus de afstand naar Beverwijk is op dit moment nog niet haalbaar voor ons. Tegelijkertijd verandert de techniek erg snel, dus ik sluit niet uit dat we in de toekomst wel elektrisch richting Limburg en het Ruhrgebied kunnen, maar dat ligt ook aan de ontwikkelingen van de infrastructuur en de trucks. Er liggen mooie plannen van de overheid om bepaalde resultaten te halen in 2030 en 2050, maar het zou helpen als de overheid met meer subsidie komt waardoor we die plannen kunnen realiseren met zijn allen. Tot die tijd doen we wat we kunnen en zijn we erg tevreden met Neste MY. Het is een heel gemakkelijke overstap en hebben er nog nooit problemen mee gehad. Zodra onze tank onder een bepaald voorraadniveau komt, krijgt GP Groot automatisch een seintje dat ze moeten leveren en dat doen ze probleemloos. We hebben er geen omkijken naar. Tegen ieder ander transportbedrijf zou ik zeggen: gewoon doen. Het is toch mooi dat we zo ons steentje kunnen bijdragen aan verduurzaming?”

Mario Kater

Meer weten over rijden op Neste My Renewable Diesel™?

Neem contact op met Mario Kater:
m.kater@gpgroot.nl | 088 4720300